NIONDE DAGEN - 28 OKTOBER

Idag var det dags för mig att få spendera min förmiddag med Monica Ignell på "ihop-packen". Hon började med att gå igenom hur hennes arbete är upplagt. Sedan var det dags att börja arbete och vi började med att sätt på "skydd" på några vagnar som skulle iväg. Detta för att dem inte ska skadas. Det blev till slut fyra vagnar i olika storlekar, två av dessa var specialvagnar. De vagnar vi nu slog in till fina paket var vagnar som redan är färdigmonterade när dem kommer fram till kunden. När vi hade packat in dem väl och dem fått sina "akta-mig-klistermärken" på sig och alla papper var färdiga skulle dem ställas på rätt plats och göras iordning för att levereras. De största leverantörerna är Schenker och DHL.

Jag fick även jobba lite i garp och kolla så att leveranserna stämde, sedan skulle Helén ha papprena för att kunna räkna ut rätt priser.

Vi gick även en liten runda på lagret och kollade vad som fattades och sedan beställde vi hem lite saker som behövdes.

Har varit på samma kontor en gång innan, dock var det med Klas Carlborg.



Monica & Klas in action.

ÅTTONDE DAGEN - 21 OKTOBER

Fick reda på att det var ändrade planer för mig idag eftersom det var inventering ute på verkstaden. Så istället för att hoppa i min overall fick jag behålla finkläderna på. Jag fick börja dagen med att vara med Marie Erixon. Hon är i grund och botten marknadsassistent men i och med sämre tider har hon nu fått lite fler uppgifter att ta sig an så man kan säg att hon har tre jobb i ett. Det är mycket ordrar, frågor och pappersarbete som ingår i Maries uppgifter och det är en fördel att vara språkkunnig då det kan komma frågor från andra länder både över telefon och mail.

Marie berättade även att dem har ett lager i Tyskland där två kvinnliga kollegor jobbar. Om man beställer en vara därifrån (och den finns i lager) innan 13:30 så får man den levererad samma dag.

När den här delen av arbete var klart och jag själv hade fått testa på lite bytte vi område och ägnade oss nu åt Helge Nybergs vecko/månadstidning, där fick jag skriva en egen halvleks-rapport. när det var gjort skulle vi börja ändra lite på hemsidan. För i och med att dem ska ställa upp på IMHXmässan i London 16-19 november så är det bra om deras kunder vet om detta. Jag fick faktiskt äran att lägga in den nya bilden på förstasidan.

Efter en god lunch med trevligt sällskap fick jag förflytta mig till en ny avdelning. Det var nu Martin Klasson, som var med på kundbesöket i Göteborg, på konstruktionsavdelningen som skulle ta hand om mig. Det dem gör där är att jobba i programmet CAD (computer-aided design)/solid works. Här framställer de nya konstruktioner, underhåller de befintliga eller ordnar specialprodukter åt vissa kunder. Jag hade turen och fick stöta på en kund som ville ha ganska många specialgjorda vagnar och kallades därför till PIK-möte- Här diskuteras vad det är för vagn och vad man använder för material så att dem sedan kan sätta ut kostnaden för vagnen. Jag fick, men hjälp av martin, göra fyra ritningar och skriva ut.

Efter ett antal torsdagar ute på verkstaden var det roligt att istället få använda hjärnan lite mer istället för kroppen. Men som jag skrev i veckotidningen har jag insett att jag är mer lagd åt det praktiska arbetet. Men det ser jag bara som en fördel att veta inför kommande studier/jobb!

SJUNDE DAGEN - 14 OKTOBER

Det blev ännu en dag med arbetskläderna på. Idag var det Per Björling som tog hand om mig och jag fick därmed spendera min dag på monteringen.  Jag fick börja med att montera ihop styren till sparkcyklarna. Det var handtag och en plingklocka som skulle fästas fast på styret. När jag gjort klart ett antal sådana fick jag förflytta mig någon meter och istället ploppa igen lite hål, men vad det var till minns jag inte. Arbetena jag fick utföra idag var ganska enfomiga men varje uppgift gick snabbt att färdigställa så det fanns ingen risk för uttråkning.

Nästa grej jag fick göra var att följa en mall och skruva på hjulfästen på en platta och vipps så hade jag gjort en himla massa rullbord! När Per insåg att jag inte var helt främmande för maskiner fick jag ta mig an en lite farligare uppgift, nämnligen lås-stopp. Här fick man passa sig så man inte fick en smäll av en lång stav, då den hade ungefär samma effekt som en musfälla. När ett antal sådana var gjorde skulle sidor till vagnar monteras ihop, det var lite pilligare. Men skam den som ger sig och efter ett tag fick jag in det rätta knycket. Fick efter detta ploppa igen ytterligare lite hål och nu fick jag ta i lite mer. Det sista jag fick göra innan det var dags att åka hem var att sätta fast fyra hjul på en ram, fast det var två olika sorters hjul och det var ett lite tyngre arbete.

Det är svårt att beskriva varje uppgift på ett utförligt sätt men det var väldigt roligt med mycket variation (trots enformigheten) och dagen gick riktigt fort! Måste även passa på att nämna Ing-Marie för hon var ett fint stöd om det var något jag undrade över när Per hade smitit iväg med sin truck...

SJÄTTE DAGEN - 7 OKTOBER

Ingen dag är den andra lik för mig här på Helge Nyberg AB. Trots detta så blir jag mer och mer bekväm med att vara här för varje gång. Så jag kan ju säga att jag verkligen trivs för den som undrar!

Som jag nämnde är det nya saker varje torsdag och idag har jag spenderat hela dagen på truckmonteringen ihop med Johan Marstorp. Han började med att visa mig vad de gör på denna avdelningen och berättade att det tidigare var fyra personer som jobbade med dessa uppgifter, idag är han mestadels ensam, när det behövas får han hjälp av Kristian Kallin. Det första jag fick göra var att jobba med stommar till trucken och sätta ihop dem till ett drivpaket. Det var många kablar som skulle sättas på rätt plats och skruvas fast. När vi gjort två stycken drivpaket ihop fick jag göra ett själv och det gick bra för att vara första gången. Kunde ju bara följa instruktionen på min tidigare gjorda vagn och behövde inte tänka på i vilken ordning allt skulle ske. 

Nästa sak jag fick i uppgift var att sätta ihop ett chassi, med beteckningen 9 för att vara exakt och för att de som jobbar här ska förstå vilken jag menar. Även här var det till att sätta rätt saker på rätt plats och sedan skruva ihop. Dock var det hjul och stänger som skulle sättas fast istället för kablar. När en chassi var helt färdig fick jag testa på ytterligare en grej, nu var det plåtar som sitter på sidorna om truckarna som skulle fixas. Logga och låssystem skulle på plats. Här behövdes endast en instruktion sen kunde jag jobba helt självständigt och Per fick chansen att städa upp till nästa vecka. Fick även mitt i alltihopa vara med och packa reservdelar. Här gällde det att packa efter rätt artikelnummer.

På truckmonteringen är det mer eller mindre obligatoriskt att följa med ut att äta så jag tackade snällt ja till detta erbjudande och åt mig sedan mätt på Kinarestaurangen med fyra rediga karlar. 
Truckmontering innebär ju att man bygger truckar. Truckarna åker man omkring på. Så efter maten fick jag  inte bara lära mig att sätta ihop en truck utan även lärta mig köra den. Lätt att köra men ack så roligt!

Som jag skrev när jag hade varit på verkstaden och svetsat och krökt rör så var det mycket självständigt arbete och det är väldigt roligt. Dagen går mycket fortare och man känner att man gör lite nytta än att bara sitta och titta på. Jag kanske ska ta det som ett teckan på att jag är mer lagd åt det praktiska hållet. Så det är ett stort plus med att få gå runt på hela företaget, man märker vart man trivs och vad man kanske passar bästa till.


FEMTE DAGEN - 30 SEPTEMBER

Idag visste jag vad dagens planer för mig var så jag började med att byta om. Sen kom Marie Nilsson och hämtade upp mig och vi gick ut till lagret. Vi började med att ta hand om varor som kom från ytbehandligen och ordnade in dem i Inleverans på datorn. Efter det var det några inköpsordrar som skulle fixas, samma sak som jag fick göra med Robert på produktion- och inköpsavdelningen. Marie berättade att hon egentligen har en kollega som gör precis samma uppgifter som henne men han är pappaledig just nu. Fast när dem inte har så mycket att göra underlättar det att vara ensam.

Då en av Maries uppgifter är att flytta, hämta och ställa pallar med produkter på rätt plats med hjälp av en truck kunde jag inte vara till så stor hjälp. Men jag fick en handtruck, några produkter och ett papper med siffror på. Utifrån detta skulle jag få varor, i detta fall hjul, att hamna på rätt plats bland lagerhyllorna. Även om det inte var så svårt så var det ändå roligt att man fick ansvaret och förtroendet att man skulle se till så det blev rätt. Fick även dela en stor kartong för att kunna lägga in den i en kartongpress och det var jobbigare än vad man kunde tro, eller så är det bara jag som inte kom på det smartaste sättet att göra detta på...

Nu på eftermiddagen fanns det inte så mycket kvar för mig att syssla med ute hos Marie så jag fick en dator till att blogga och skriva nulägesanalys på. Ganska skönt att få variera sig lite!


Så här glad måste man se ut om man ska få ställa upp som modell ihop med en truck!


FJÄRDE DAGEN - 23 SEPTEMBER

Ny dag och nya arbetsuppgifter väntade. Jag möttes av en lapp från Pernilla där det stod vad som skulle komma att hända mig idag eftersom hon var i Borås. Under lappen låg en overall, en t-shirt och ett par skor. Jag fick byta om och sedan var jag redo för en dag på verkstaden.

Min handledare för dagen blev istället Åke Carlsson. Det var även med honom som jag började dagen med. De första timmarna ägnade vi oss åt att svetsa, men det var en robot som gjorde själva svetsjobbet, vi skulle bara se till så rätt delar kom på rätt plats i själva formen som skulle se till så svesten satte "ihop" delarna och som i slutändan skulle bli en sparkcykel. Svetsen hade två delar så när den svetsade ihop en sak kunde vi stå på andra sidan och förbereda en ny grej som skulle svetsas ihop. Alltså blev det aldrig att arbetet stod stilla utan flöt på bra. Det fanns såklart risk för att bränna sig på det som var nysvetsat så det gällde att vara försiktig.

När vi svetsat ett antal sparkcyklar fick jag försöka mig på att svetsa för hand med en trådsvets. Det var inte det enklaste jag gjort men det kändes som jag ändå förstod ganska snabbt hur jag skulle göra för att lyckas någorlunda bra. Ska jag lyssna på Magnus Hellberg som förklarade för mig hur jag skulle göra så var jag duktig och lärde mig snabbt! Men här fick jag inte göra saker som skulle användas till något och tur var väl det...

Efter lunch fick jag gå till en annan avdelning på verkstaden och här togs jag om hand av Sören Lind. Det jag nu fick lära mig var att kröka rör. Det var dock inga rör jag fick kröka, utan det var platta stänger om man ska förklara det på ett enkelt sätt (har säker något annat fint namn). Dessa skulle formas från raka till kvadratiska (kolla på bild nummer 3 och 4). De ska sedan användas som ram på de sparkcyklar som har ett flak framtill. 

Varken robotsvetsen eller rörkrökningen kändes speciellt svårt utan det var bara att följa de instruktioner jag fick och tillslut kunde jag sköta arbetet själv, men jag fick såklart tänka efter så jag inte gjorde fel. I helhet var det väldigt roligt idag, speciellt eftersom jag kände att jag kunde ta mycket större ansvar än om jag skulle sitta vid en dator och göra något.

 

det är så här det ska se ut alltså

svetsen behövde ny gas

"rören" som skulle krökas

färdigkrökta och nedpackade, snyggt!


det gäller att vara på rätt plats vid rätt tillfälle när det är servicedags


RSS 2.0