FÖRSTA DAGEN - 19 AUGUSTI
Det var med både spänning och förväntan som jag steg innanför glasdörrarna på Helge Nyberg AB denna torsdag. Men det fanns inget att vara spänd över, jag blev gott omhändertagen och varmt välkomnad av Lena och Marie. De visade mig till omklädningsrummet där jag fick ett eget skåp, till matsalen och hur det gick till där, hur jag skulle beställa min lunch och lite annat.
Min handledare heter Pernilla Werneröd och när hon lite senare dök upp gick vi på rundvandring på företaget. Hon berättade om de olika arbetsuppgifterna som finns och vad jag ska få göra under mina dagar här. När vi sedan satte oss ner igen gick vi igenom hur vi ska lägga upp min tid här och det resulterade i ett bra och tydligt schema även om vi redan då kom fram till att det inte skulle kunna följas helt och hållet.
Efter frukost fick jag träffa Robert Andersson som är inköp-och produktionsansvarig, där väntade lite pappersarbete och det jag fick göra var att skilja på ordrar och ritningar, sätta in dem i pärmar och mappar efter artikelnummer. När det arbetet var klart väntade ytetrligare en bunt papper på mig. Jag skulle nu sätta in leverantörsfakturor i arkivet, detta skulle ske efter bokstavsordning så det blev man lite trött i huvudet av. Väl tillbaka hos Pernilla på kontoret fick jag sätta in ej betalda leverantörsfakturor i en pärm och till sist skulle jag datumstämpla de betalda leverantörsfakturorna som fanns i andra pärmar. Kan tyckas att det blev lite enformigt med allt pappersarbete men tiden gick riktigt snabbt och det ser i alla falll jag som ett gott tecken.
Första intrycket var att det är ett företag med mycket trevlig personal och alla var väldigt lättsamma och kontorsarbetet var roligare än jag hade trott.