TREDJE DAGEN - 16 SEPTEMBER

Idag var det inga överraskningar som kundbesök som väntade mig. Morgonen och förmiddagen fick jag spendera på den röda avdelningen (produktion och inköp). Robert Andersson, som då är produktions- och inköpsansvarig tog hand om mig och jag fick göra inköp utifrån bristlistor - så vi fick beställa/köpa sånt som det är brist på men som behövs för att företaget ska kunna rulla på. När det var klart fick jag faxa iväg dem till leverantörerna. Strax innan frukost var det "gulmöte" som hålls varje tisdag och torsdag. Här har man chans att berätta om man märker att något inte fungerar som det ska på gula lappar, så går man igenom hur man kan rätta till det. Lapparna sätts upp på en tavla och får sitta där tills det är klart. Vi fortsatte inköpsarbetet med bristlistorna och innan lunch fick jag vara med på skyddsrond. Det sker fyra gånger om året och nu var det kontoret som skulle kollas upp. Frågor som berörde arbetsmiljön dök upp och på det stora hela var det inga problem alls utan alla var nöjda.

Efter lunch var det dags för mig att förflytta mig. Jag hamnade nu hos Klas Carlborg som är produktionsplanerare. I och med hans position måste han alltid ligga steget före alla andra och en stor uppgift som han har är att hantera ordrar, både intern- kund - och verkstadsordrar.  Han sätter även ihop plocklistor för dem som packeterar varor så att det ska gå så lätt och snabbt som möjligt. Vi kom in på ämnet leverantörstid och de har en populär sådan som har fått namnet "ormen", leveransen ska alltså fixas iordning under 24 timmar och sedan skickas iväg. Det här med leverantörstiden är väldigt viktigt för det handlar mycket om konkurrenter, vilka kunden väljer först.

Här fanns inte så jättemycket att visa, de använder sig av samma program som jag hade använt vid inköpet tidigare på dagen så det kände jag redan till. Fick då flytta ut till gröna avdelningen (ekonomi) och sitter nu och skriver blogg samt förbereder nulägesanalysen.


ANDRA DAGEN - 9 SEPTEMBER

Två torsdagar har nu gått åt till saker som rör skolan så det var alltså ett tag sedan jag var här och jag hade ingen aning om vad som väntade mig idag. Jag hann knappt komma innanför dörren innan jag fick reda på att jag skulle få följa med på kundbesök till Göteborg. Jag fick åka med Dan Karlsson och Martin Klasson och första stoppet var hos katalogföretaget Witre som erbjuder allt till arbetsplatsen. En av tjejerna som tog emot oss, Teresa, berättade lite om företaget för mig. Det ägs idag av ett Franskt familjeföretag, det finns 15.000 produkter att välja på varav 4500 finns i lagret och det är där 70-80% av försäljningen sker. De diskuterade vissa av Helge Nybergs produkter som ska vara med i deras katalog för 2011. Efter det fick vi gå rundvandring på lagret för att få en bättre inblick i företaget och vad det säljer i sin katalog. Det var ett relativt kort möte hos Witre och när vi var klara åkte vi vidare till IAC (international automovie components). Där var vårt uppdrag att kolla upp och byta skruvar på några specialvagnar. Här kunde även jag vara med och hjälpa till med arbetet och det var bra mycket roligare att få var delaktig än att bara stå och kolla på.
Det var tänkt att vi även skulle stannat till på H&M i Borås eftersom det låg på vägen, men det passade inte så bra med tiden så vi fick åka hem till Ulricehamn igen. Det passade egentligen väldigt bra med tiden för då var klockan fyra och dags för mig att åka hem.
En annorlunda och rolig dag som jag lärde mig mycket på!


Här under kommer några bilder som visar lite av vad vi gjorde.





FÖRSTA DAGEN - 19 AUGUSTI

Det var med både spänning och förväntan som jag steg innanför glasdörrarna på Helge Nyberg AB denna torsdag. Men det fanns inget att vara spänd över, jag blev gott omhändertagen och varmt välkomnad av Lena och Marie. De visade mig till omklädningsrummet där jag fick ett eget skåp, till matsalen och hur det gick till där, hur jag skulle beställa min lunch och lite annat. 

Min handledare heter Pernilla Werneröd och när hon lite senare dök upp gick vi på rundvandring på företaget. Hon berättade om de olika arbetsuppgifterna som finns och vad jag ska få göra under mina dagar här. När vi sedan satte oss ner igen gick vi igenom hur vi ska lägga upp min tid här och det resulterade i ett bra och tydligt schema även om vi redan då kom fram till att det inte skulle kunna följas helt och hållet.

Efter frukost fick jag träffa Robert Andersson som är inköp-och produktionsansvarig, där väntade lite pappersarbete och det jag fick göra var att skilja på ordrar och ritningar, sätta in dem i pärmar och mappar efter artikelnummer. När det arbetet var klart väntade ytetrligare en bunt papper på mig. Jag skulle nu sätta in leverantörsfakturor i arkivet, detta skulle ske efter bokstavsordning så det blev man lite trött i huvudet av. Väl tillbaka hos Pernilla på kontoret fick jag sätta in ej betalda leverantörsfakturor i en pärm och till sist skulle jag datumstämpla de betalda leverantörsfakturorna som fanns i andra pärmar. Kan tyckas att det blev lite enformigt med allt pappersarbete men tiden gick riktigt snabbt och det ser i alla falll jag som ett gott tecken.

Första intrycket var att det är ett företag med mycket trevlig personal och alla var väldigt lättsamma och kontorsarbetet var roligare än jag hade trott.




HEJ!

Johanna Andersson heter jag och går tredje året på Företagarprogrammet på Tingsholmsgymnasiet. Att det är tredje året innebär att det är dags för praktik en dag i veckan hela höstterminen. Så varje torsdag 8:00-16:00 befinner jag mig på företaget Helge Nyberg AB som ligger vid Vist industriområde i Ulricehamn.

 

Du är välkommen att följa mig och företaget här på bloggen!

 

 

(Tryck på bilden för att komma till Helge Nyberg AB:s hemsida)


VÄLKOMMEN TILL MIN APU-BLOGG!

Praktikplats på Helge Nyberg AB

 

Jag heter Johanna Andersson och bor i Vång (ligger mellan Timmele och Dalum) med min mamma, pappa och hund. Jag har även en bror men han är för tillfället bosatt i Stockholm. Jag har inga specifika intressen utan brukar ofta finna något roligt i det mesta och tycker om att testa på nya saker. Fast måste jag nämna något så är det fotografera, träna, är boxercise-instruktör. Sen är det aldrig fel att umgås med härliga vänner.

 

När studenten är tagen vill jag ut och resa, har funderingar på att testa på att jobba, antingen som reseledare eller aupair. Efter något år då jag förhoppningsvis vet lite mer vad jag har för framtidsdrömmar och planer så vill jag bosätta mig i Göteborg i några år och plugga vidare.

 

Detta läsår har jag och en klasskompis haft UF-företaget Vätskekontroll UF. Vi gör extra förvaringsutrymmen till vattenflaskor som man ska förvara sina värdesaker i när man tränar. Det har varit väldigt lärorikt att ha UF och jag känner att det hjälpt mig en liten bit på vägen med att veta vad jag vill och inte vill göra i framtiden. Det har även hjälpt mig att lära känna mig själv bättre. Vi var två personer i vårt företag och valde att dela upp positionerna efter vad vi kände passade oss bäst. Jag fick rollerna VD, produktion och inköpsansvarig och administrationsansvarig. Det är roller som jag själv tycker passar mig bra eftersom jag ofta, utan att ens tänka på det, tar på mig ansvar och gillar att ha koll på det som händer.

 

Skulle jag beskriva mig själv är jag en glad tjej som aldrig har långt till varken leende eller skratt. Sen är jag väldigt envis och håller vad jag lovar.

 

Med vänliga hälsningar

 

Johanna Andersson

 


RSS 2.0